#2901.01.2014 - Verticale habitat, Horizontaal woord
- Fragment #1
- La théorie des blocs
Ecoutes publiques :
- le 2 août de 16h à 20h sur l'esplanade de la Cité Modèle dans le cadre du Pleinopenair du cinéma NOVA
- le 6 août de 18h à 20h dans la Cité Culture de la Cité Modèle
- le 20 septembre de 14h à 17h dans la Cité Culture de la Cité Modèle
La Cité-Modèle de Laeken est caractérisée par la verticalité de son habitat et l'idéalité de sa conception. Qu’en pensent ses habitants ? Comment s’exprime leur appartenance envers cet habitat? Quel regard portent-ils sur cet ensemble architectural ? Quels sont les usages individuels et collectifs d’un territoire enclavé dans la verticalité ? Des habitants de la cité sont allés à la rencontre de leurs voisins avec un enregistreur et, surtout, avec la volonté d’en savoir davantage sur ‘leur histoire de la cité’, leurs vécus, mais également leur présent et leur regard sur l’avenir. Ils ont enregistré leurs conversations. BNA-BBOT encadre les reporters volontaires et réalisera, à partir des matériaux collectés, un documentaire sonore dont la sortie est prévue en décembre 2014.
Avec la préciseuse collaboration de Camille Escudero, Karim Akalay et Martina
Ce projet a reçu le soutien du service public Régional de Bruxelles pour la sensibilisation citoyenne aux enjeux urbanistiques
#2814.12.2013 - (F)luister
- Prélude - Les femmes
- Prélude - Les hommes
Zet de headset op en laat je meevoeren door de intieme en discrete stemmen van de eerste generatie Marrokaanse immigranten in de Anneessenswijk. Een verleden wordt doorgegeven: een herinnering, een lied, een zucht, een lach, het gefluister van mensen...
Artiest: Karima Saïdi
In het kader van Anneessens Palace
#2707.12.2013 - Vootball poesie
Animatie film van de visuele artieste Lola Lasurt
'Femmes mariées contre femmes célibataires' Fête du PCE chez La Granja, Belgique, 1976/* 1'40''/ 2013
Mujeres casadas contra mujeres solteras', Fiesta del PCE en La Granja, Belgica, 1976*/ 1'40''/ 2013
Meer over Lola Lasurt :
#2607.12.2013 - Auberge espagnole
Zaterdag 7/12 om 19u in Anneessens Palace, Anneessensplein
Aan de hand van de verschillende voetbalploegen wordt de geschiedenis van het verenigingsleven in de Anneessenswijk verteld. Getuigenissen uit Spanje, zoals deze van Manuel Ramirez, doen de tijdsgeest van de Spaanse gemeenschap in de jaren ’60 en ’70 herleven. Een assemblage van audio- en beeldmateriaal dat getuigt over het engagement van Spaanse immigranten; fracties uit het geheugen.
Parcours d'immigration. Manuel Ramírez: un "héros anonyme" de l'histoire, van José Luis Pinilla.
Projecties:
La visita. Amparo y José. Émission pour les espagnols en Belgique 'Para Vosotros'. 1980/ 3'
Manuel Ramírez. Poétiques du foot. 2013/ *10'10''
El Partido. 1976/ *4'/ 2013
Om niet te missen :
Mujeres casadas contra mujeres solteras. Fiesta del PCE en La Granja,Bélgica. 1976*/ 1'40''/ 2013
Programmatie door
Marina Moreno
Met de stem
van Manuel Ramirez
Partners
: TOET Project, Club Federico Garcia Lorca vzw, Universidad de Oviedo, Lola Lasurt
#2516.11.2013 - Anneessens Palace
Anneessens Palace in de pers :
Radio Alma 24/10/13 fm brussel 12/11/13 BDW 13/11/13 BXFM 15/11/13 Télé Bruxelles (#m) 15/11/13 Télé Bruxelles (journal) 17/11/13 L'Avenir 18/11/13 Agenda 19/11/13 TV Brussel 27/11/13 Radio Campus 29/11/13 De Vijfhoek 12/13
Anneessens Palace is een tijdelijke cinema op het Anneessensplein, gewijd aan de herinneringen en verhalen van de inwoners van de Anneessenswijk. De cinema is een open platform voor de geschiedenis en het geheugen van de wijk, van Brussel en haar inwoners. De buurtbewoners gidsen ons doorheen hun recente geschiedenis, binnen en buiten de grenzen van de buurt. BNA- BBOT trok de Anneessenswijk in en werkte voor negen maanden samen met de buurtbewoners en wijkorganisaties. Anneessens Palace brengt deze verschillende ontmoetingen, opgenomen getuigenissen, anekdotes, voorwerpen, foto’s, films en archiefmateriaal over de wijk samen. Het zijn fragmenten uit de wijk, die een levende collectieve geschiedenis naar voor brengen. In de tentoonstelling, het zaterdagavond- programma en het geluidsparcours maak je kennis met de rijkdom van een wijk in volle transitie : van een Brusselse arbeiderswijk tot een hedendaagse melting pot. Neem een duik in het geheugen van de wijk en ontdek haar brede waaier aan verhalen. Over het Spaanse café Casa Isidoro, jonge vluchtelingen en de Cinema Star. De eerste halal slager van Brussel, Anneessens Style en de aanleg van het Fontainaspark, en zoveel meer...
Anneessens Palace, een cinema?
Tijdens de interviews spraken de oudere bewoners over de kleine buurtcinema 'Star', die ook ooit 'Phenix' en 'Anneessens Palace' heette. Tussen 1909 en 1969 zagen veel bewoners hun eerste film in deze filmzaal op het Anneessensplein nr 4-5. Een filmzaal die sterk verder leeft in de herinnering en die nu haar deuren heropent. Om er net zoals in een echte bioscoop de verhalen en herinneringen van de bewoners te projecteren. Midden op het plein!Het is een plaats voor ontmoeting waar de wijk zich aan de bezoeker onthult: wat de buurtbewoners en wijkorganisaties deelden wordt hier zichtbaar, tastbaar en hoorbaar. Anneessens Palace is meer dan een metafoor voor de Cinema Star. Het is een oude cinema in een nieuwe vorm: een verhalenfabriek die mensen samenbrengt en een geschiedenis doet herleven. Door de verschillende werelden met elkaar te verbinden zal dit 'paleis' deel worden van de wijk van vroeger, nu en morgen.
Partners
Erfgoedcel Brussel, Communautair Centrum Anneessens, Centro Garcia Lorca, De Buurtwinkel vzw, Habitat et Rénovation vzw - Projet Cohésion Sociale, BRAVVO vzw, Wijkcontract Bloemenhof, Buurthuis Washuis vzw, Buurthuis voor de vrouwen vzw, Franciscanen- Conventuelenorde , Café 'de Rotte Planchei', Samenleven vzw, Centre Comète vzw, La Boule de Neige vzw, Dacob – archives du communisme, Bar Llanes, Cercle d’histoire de Bruxelles, Techinsch Atelier van de MIVB, Centro Asturiano, Bij Ons vzw, L’ Ouvroir, CinéMartiko, Cinematek/ SCC asbl, Instituto Cervantes, Recyclart vzw, TOET Project, Web Radio Mobile, Sonorus Drums, Coordination Sociale de la Senne, vzw Interpôle, Centre de Jeunes Dolto, Webradio Dolto, vzw Centro Cabraliego, La flor de Asturias, La laguna, Universidad de Oviedo, NGI, SNCB Holding.
Anneessens Palace is een initiatief van BNA-BBOT in samenwerking met ErfgoedcelBrussel en met de steun van de Stad Brussel
#2416.11.2013 - Via Dolorosa
- Station III - Rombaud
- Station IV - Anne
- Station XII - Frère Daniel-Marie
Geluidsinstallatie door Lucas Derycke
Zaterdag 14/12
18u-20u
Sint- Antonius van Paduakerk
17-19, Artesiëstraat
Twaalf panelen lang - van de ter dood veroordeling tot aan de graflegging - maakt Lucas Derycke kennis met de kleurrijke gemeenschap van de Saint-Antoine kerk. Ontmoetingen langs de kruisweg van het leven… Broeders en kerkgangers vertellen.
Lucas Derycke studeert Radio aan de Brusselse kunstschool RITS en maakt "zo nu en dan eens" radiodocumentaires voor de Nederlandse omroep Radio 1. In 2012 won Lucas Derycke de NTR Radioprijs met 'De Horizon van het Heelal'.
#2328.09.2013 - Klankatelier
Zowel beginnelingen als mensen met heel wat ervaring in het geluidsveld zijn welgekomen. Het atelier wordt gegeven door Vincent Matyn - Wallecan en Flavien Gillié, beiden geluidskunstenaars en gaat door in de wijk van de "Micro- Marché", vlakbij het Sint- Katelijneplein. Het doel is om geluid te verzamelen dat gebruikt zal worden in een geluidsarchief en de 'Brussels soundmap' kan verrijken. Een werk dat reeds begonnen is door BNA- BBOT. Het atelier is gratis, evenals het opnamemateriaal dat ter beschikking wordt gesteld, enkel inschrijven is nodig.
Een samenwerking van BNA-BBOT + Radio Panik in het kader van 30 jaar Radio Panik.
#2230.06.2013 - Eloquent Voice : Lies and Other Truths
Een performance van Zoé Irvine in het kader van Tuned City Brussels
30 juni 2013, 20u
op Black BuddaH / Vaartdijk 98A Brussel (Haren)
In het kader van Tuned City Brussels koppelt kunstenares Zoé Irvine de databank van BNA-BBOT aan de leugendetector ! Met haar performance Eloquent Voice : Lies and Other Truths onderzoekt ze de stem als schakel tussen innerlijke en uiterlijke wereld, tussen individu en gemeenschap, tussen leugen en waarheid...
Lees de commentaar van Mark Stanley HIER
#2106.06.2013 - Haren bezocht
In zijn essay « Discovering the vernacular landscape » onderscheidt John Brickerhoff Jackson drie soorten landschappen in het Westen : het oorspronkelijke middeleeuwse landschap, dat lang geleden door de bewoners gecreëerd werd, het politieke landschap dat omwille van macht een groter geheel verenigt en tenslotte het « opkomende » landschap, dat ontstaat langs verbindingswegen, en op een nieuwe manier lokaal is. Deze drie landschappen bestaan nu nog. Ze vloeien in elkaar over of bestaan frontaal naast elkaar, en vormen samen dat wat Sébastien Marot het hyperlandschap noemt. Haren werd in 1921 toegevoegd aan de Stad Brussel om de kanaalzone uit te breiden. Haren bevindt zich op de rechteroever van de Zenne, in het Noord-Oosten van de stad. De Vlaamse naam Haeren duikt voor het eerst op in een latijnse tekst uit de elfde eeuw. Net als vele andere Brusselse gemeenten leefde Haren voor de aansluiting bij Brussel vooral van de landbouw, het was een erg belangrijke plaats voor de witloofteelt. In de negentiende eeuw treedt de verandering in : Haren wordt geïndustrialiseerd en het spoorwegnet ontwikkeld. In de twinigste eeuw krijgen grote delen van Haren en omgeving een nieuwe bestemming : het vormingsstation breidt uit, de eerste Belgische luchthaven wordt in gebruik genomen, de MIVB bouwt er haar opslagplaats en de NATO haar hoofdzetel. Toch behoudt Haren haar landelijke karakter. In 1995 stelt architect Rem Koolhaas dat hedendaagse steden leiden tot identiteitsverlies. Identiteit komt volgens hem immers voort uit de lichamelijke substantie, uit de geschiedenis, uit de omgeving, uit de werkelijkheid. In de archieven vond ik weinig informatie over Haren. In samenwerking met geluidskunstenaar Flavien Gillié interviewde ik daarom de bewoners, oude en nieuwe. Met de hulp van sommigen onder hen, en de diensten van de Stad Brussel kon ik zo een foto-archief samenstellen dat een synchroon beeld biedt van de vervlogen werkelijkheid. Bovendien maakte ik sinds 2010 twee fotoreeksen die Haren als « vernacular landscape » tonen.
Alexia GORYN.
#2022.02.2013 - Hoe word je een radio? Klank-zelfportret : tussen lichaam en klank
- Benjamin Lalou - 'Pickup'
- Anne Lepère - 'Nanou'
- Chloe Despax - 'Interstice'
- Giuliano Salis - 'If we could'
- Laure Gatelier - 'Commence avec un A'
- Laure Gatelier - 'Il y a'
- Laure Gatelier - Micro-trottoir'
- Morgane Roumegoux - 'Cyborg presque'
- Pauline Maroy - 'Waar is de liefde'
Hoe wordt je een radio?
Klank-zelfportret : tussen lichaam en klank
Clémentine DELAHAUT / Chloé DESPAX / Laure GATELIER / Benjamin LALOU / Anne LEPERE / pauline MAROY / Morgane ROUMEGOUX / Giuliano SALIS
Resultaten van de workshop georganiseerd in het kader van de tentoonstelling TRAVAIL, MODE D’EMPLOI in de CENTRALE for contemporary art van 16-11 2012 t/m 20-01 2013. Younes BABA-ALI, kunstenaar die deel uitmaakt van de tentoonstelling, en Anna RAIMONDO, met wie hij Saout Radio oprichtte, hebben in december een workshop voor klank en radio in samenwerking met BNA-BBOT geanimeerd.
Om de producties van de deelnemers te begeleiden was de notie van klank-zelfportret het vertrekpunt van de workshop. De artiesten hebben een zelfportret gerealiseerd met elementen uit de radiofonische taal (stem, stilte, lawaaigeluiden, muziek, geluidslandschappen). Een groep van 8 deelnemers, waaronder kunstenaars, radio animatoren, musici, culturele acteurs en journalisten hebben zeer eclectische voorstellen ontwikkeld.
De finale creaties waren van 8 tot 20 januari 2013 in de CENTRALE / box tentoongesteld. Ze werden op Radio Panik te Brussel uitgezonden op 7 en 8 januari 2013. De geluidstukken worden ook op Saout Radio gearchiveerd en in de database van Bruxelles nous appartient-Brussel behoort ons toe geïntegreerd.
De tentoonstelling heeft bij BNA-BBOT plaats gevonden van 22 februari tot 14 maart 2013.
Een samenwerking tussen CENTRALE for contemporary art + DABA Maroc + Saout Radio + BNA-BBOT